sobota, 24 marca 2012

Czy zawartośc dwutlenku węgla w wodzie ma wpływ na intensywność fotosyntezy ?

zestaw 1 (z lewej strony) zawiera Moczarkę kanadyjską (Elodea canadensis Michx.) w wodzie gazowanej (o większej zawartości dwutlenku węgla w porównaniu z wodą wodociągową).

zestaw 2 (z prawej strony) zawiera Moczarkę kanadyjską (Elodea canadensis Michx.) w wodzie wodociągowej.

W zestawie pierwszym pęcherzyki tlenu wydzielane są z większą intensywnością w porównaniu z zestawem drugim, świadczy to o tym, że fotosynteza zachodzi intensywniej w zestawie pierwszym. VII LO w Toruniu

Wykład w Instytucie Biologii Eksperymentalnej Uniwersytet Kazimierza Wielkiego

W dniu 22 marca 2012 roku wzięliśmy udział w wykładzie pt: "Ewolucja układów zwierząt bezkręgowych" wykład prowadził Pan dr T. Marquardt.

Drzwi Otwarte w Collegium Medicum UMK w Bygdoszczy

22 marca 2012 r. braliśmy udział w Drzwiach Otwartychw Collegium Medicum UMK.
„Przymierz się do kierunków w Collegium Medicum” warsztaty prowadziła Pani mgr Justyna Uss, doradca zawodowy, Dział Zawodowej Promocji Studentów i Absolwentów CM

poniedziałek, 19 marca 2012

Jak budowaliśmy jądro komórkowe ?

Legenda Włóczka = czasteczka DNA; kuleczki z masy solnej = białka histonowe, na które nawinięta jest cząsteczka DNA, histon H1 łączy DNA; mak = rybosomy,jąderko; masa solna = otoczka jądrowa; otwory w masie solnej = pory jądrowe;
"Jak zapewne wszyscy wiecie, jądro komórkowe jest najważniejszą organellą komórkową. Występuje w komórkach organizmów jądrowych (Eukariontów). Jest tak, ponieważ stanowi centrum kontroli komórki. Jego główną funkcją jest przechowywanie i powielanie informacji genetycznej. Po wcześniejszym dokładnym zapoznaniem się z budową jądra komórkowego, postanowiliśmy wykonać jego model. Tak jak wielu przed nami, kleiliśmy go z masy solnej. Z tej właśnie materii lepili już starożytni Egipcjanie, Grecy, a również Rzymianie! Jednak tym razem, masa solna nie wystarczyła, byśmy mogli stworzyć idealne i edukujące modele. Do wykonanie chromatyny, będącej siedliskiem informacji genetycznej, potrzebowaliśmy dodatkowo włóczki. Jednak to nadal nie zaspokoiło naszej potrzeby dokładnego obrazowania jądra! Dlatego też postanowiliśmy zasięgnąć jeszcze po ziarna maku. Te małe, czarne kuleczki idealnie przypasowały nam jako imitacje rybosomów. Przyznam jednak, że najważniejszym i zdecydowanie niezbędnym budulcem tego, jak i wielu innych modeli okazała się nasza własna wyobraźnia, oraz zdolności manualne... ;)Emilia"

poniedziałek, 12 marca 2012

Praca badawcza - olimpiada biologiczna

Wpływ człowieka na liczebność i skład gatunkowy oraz obserwacja zachowań wybranych gatunków zwierząt bytujących na nieużytkach rolno/łąkowych okresowo zalewanych
Celem mojej pracy badawczej było ukazanie różnorodności gatunkowej zwierząt zamieszkujących teren podmokły w miejscowości Gostkowo w gminie Łysomice w województwie kujawsko-pomorskim. Badania wykazały, że na tym terenie zamieszkują lub czasowo występują następujące gatunki zwierząt: dziki, sarny, zające, łosie, bażanty, żurawie, gęsi gęgawe oraz gęsi zbożowe. Do obserwacji wybrałam 5 charakterystycznych dla tego terenu zwierząt tj. bażanty (Phasianus colchicus), żurawie (Grus grus), gęsi zbożowe (Anser fabalis) i gęsi gęgawe (Anser anser) i sarnę (Capreolus capreolus). Dzięki moim obserwacjom mogłam stwierdzić, że działalność człowieka ma duży wpływ na badane zwierzęta, najodporniejszym gatunkiem okazały się sarny oraz gęsi, zaś antropopresja wpłynęła negatywnie na bażanty i żurawie. Na zachowanie zwierząt miały również wpływ warunki pogodowe. Dane zebrane w tej pracy pozwolą wykazać, że badany teren jest siedliskiem życia wielu zwierząt. Nieprzemyślana i agresywna działalność człowieka może być przyczyną ich wyginięcia. Magdalena Kowal - uczennica klasy IId VII LO w Toruniu.

niedziela, 11 marca 2012

Praca badawcza - olimpiada biologiczna

Wyznaczenie trasy wędrówki płazów oraz określenie wpływu temperatury powietrza i wody na zachowania godowe i rozród wybranych gatunków płazów.

wybrane zdjęcia
Celem mojej pracy badawczej, było wyznaczenie trasy wędrówki żaby trawnej oraz obserwacja rozmnażania i zachowań godowych wybranych gatunków żab. Chciałam również wykazać, że temperatura wpływa na zachowania godowe i rozwój badanych przeze mnie kręgowców. Podczas moich obserwacji okazało się, że dla żab ważny jest rodzaj stawu, bowiem do rozrodu wybrały one staw płytszy o większej powierzchni. Badaniu poddałam żabę moczarową (Rana arvalis) oraz żabę trawną (Rana temporaria). Moje obserwacje potwierdziły, że temperatura ma istotny wpływ na zachowania godowe   i rozwój żab. Drastyczne obniżenie temperatury na początku maja spowodowało śmierć zdecydowanej większości złożonego skrzeku i wczesnych postaci larw.
Pracę wykonała uczennica klasy IId - Emilia Jaśniewska

Jedna z lekcji, na której uczyliśmy się budowy anatomicznej i morfologicznej ptaków

"W porównaniu z innymi kręgowcami, budowa ciała ptaków wykazuje wiele niezwykłych adaptacji, głównie ułatwiających latanie, co skłoniło nas do wnikliwej obserwacji wnętrza tych zwierząt. Uzbrojeni w noże i rękawiczki ochronne przystąpiliśmy do krojenia kurczaków. Musieliśmy być ostrożni, chcieliśmy bowiem zobaczyć wszystkie narządy wewnętrzne, nie uszkadzając ich!  Zadanie, choć może wydawać się nie przyjemne, było niezwykle interesujące i bardzo pouczające... Myślę, że doświadczenie czegoś jest najlepszym sposobem na zrozumienie i zapamiętanie. Nie łatwo będzie zapomnieć wyglądu ptasich wnętrzności po tym, jak trzymało się je w ręku...Emilia"

Nauka nazw wszystkich kości człowieka, to dopiero wyzwanie

'Szkielet człowieka to niezwykle misterna konstrukcja, składająca się z olbrzymiej liczby elementów. Myślę, że znajomość ich jest wielce pożyteczne, przecież każdego ciekawi, z czego jest „ulepiony” ;).
Jednak dla nas jest jeszcze jeden powód, by z ciekawością obejrzeć i poznać każdą kosteczkę ludzkiego szkieletu. Jaki? Anatomia to podstawa medycyny, którą studiować chciałoby wielu z nas. Podczas tych zajęć dowiedzieliśmy się, że szkielet człowieka składa się z części: podporowej, konstrukcyjnej i ruchomej. Te z kolei zbudowane są ze szkieletu osiowego złożonego, kręgosłupa, będącego podporą dla znajdującej się na nim czaszki, szkieletu kończyn górnych z obręczą barkową, szkieletu kończyn dolnych z miednicą a także klatki piersiowej.
Każdy z tych elementów dzieli się jeszcze na wiele drobnych kości i kosteczek. Na tym jednak nie koniec - elementy szkieletu łączy, rozdziela, scala i pozwala im na ruch kolejna liczba struktur anatomicznych. Wszystko to jest niezwykle ciężkie do zapamiętania, jednak jakże fascynujące!..." Emilia klasa II d

Konstruowanie modeli wirusów

                                                                                

Z ogromną precyzją staraliśmy się stworzyć modele wirusów korzystając ze znajomości poznanych na lekcji biologii elementów ich budowy oraz własnej wyobraźni ;)
Było to bardzo pomocne w utrwaleniu zdobytej wiedzy, ponieważ to co wykonuje się własnymi rękoma zostaje na długo w pamięci. Teoria plus praktyka, do klucz do trwałego usystematyzowania poznanych cech budowy anatomicznej wirusów i bakterii.  .... Emilia J.